fredag 11 maj 2012

AKTION: LUNDBYBADET.

120505.

Vi möts upp. Vi åker till angivet ställe, denna gång riktade vi apostlahästarna mot Lundbybadet. Klockan gick och när det var dags, alltså klockan 13.00 var vi fyra personer där. Jag och Azze är rätt så nervösa, och vi börjar klä om i Lundbybadets något dåliga omklädningsrum.

Vi samlar modet för att gå in med frasen "det är våra kroppar" och vi öppnar dörren till badet. Väl där inne möter vi upp de två andra deltagande, två personer som bytt om på herrarnas omklädningsrum. Blickarna dras mot oss, men inte så farligt många visar någon speciell reaktion på våra bara bröst. Vi tar oss mot bassängen och hoppar i, vi tar några simtag under någon minut och pratar. Då kommer en badvakt fram som förklarar för oss att nej: ni får inte simma här om ni inte bär bikinitopp eller annat som skyler våra bröst.

Förvirrad och överraskad över tillsägelse på så kort tid frågar vi hur det kan vara så. Badvakten säger att så är bestämmelserna och klargör att om vi inte lämnar på egen hand kommer vakter att tillkallas. Badvakten svarar inte då vi frågar varför det är så utan maler på om att så är trivselreglerna.

Med blandade känslor lämnar vi badet och jag känner mig galet arg och besviken. Vi samlar oss en liten stund tillsammans för att bestämma hur vi ska göra. Vi kommer fram till att vi hellre går då ingen av oss är pepp på att bli tagen på av några vakter. Arg och besviken över att vårt manliga sällskaps vilja betraktas viktigare än min, att andra ska bestämma över våra kroppar där andra får välja själva. Allt för att jag är kvinna och förväntas vara på ett visst sätt och tycka på ett visst sätt om mig själv, men även förväntad att bara svälja att andra ska bestämma över hur jag ska se mig själv.

OM DU SKA GÅ PÅ BIO, 
DÅ GÅR DU VÄL INTE
BARA I TROSOR?

Dagen efter ringer jag chefen för Lundbybadet. Jag berättar vad som hänt och hänvisar till Diskrimineringslagen kapitel 1, §4. Tydligen spelar det ingen roll för deras bestämmelser om trivselregler att lagen säger (citerat från www.notsium.se)

1. direkt diskriminering: att någon missgynnas genom att behandlas sämre än någon annan behandlas, har behandlats eller skulle ha behandlats i en jämförbar situation, om missgynnandet har samband med kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionshinder, sexuell läggning eller ålder,

2. indirekt diskriminering: att någon missgynnas genom tillämpning av en bestämmelse, ett kriterium eller ett förfaringssätt som framstår som neutralt men som kan komma att särskilt missgynna personer med visst kön, viss könsöverskridande identitet eller uttryck, viss etnisk tillhörighet, viss religion eller annan trosuppfattning, visst funktionshinder, viss sexuell läggning eller viss ålder, såvida inte bestämmelsen, kriteriet eller förfaringssättet har ett berättigat syfte och de medel som används är lämpliga och nödvändiga för att uppnå syftet.

Chefen uttrycker att så funkar reglerna och att tjejer ska ha bikinitopp vid bad på avgränsad yta (alltså inte hav till exempel, sade hon). Det även åh så korrekta argumentet - jag citerar - "om du ska gå på bio, då går du väl inte bara i trosor?" lyftes fram vilket var tämligen underhållande med tanke på att det är hur irrelevant som helst.

Lundbybadet i Göteborg är alltså inte godkänt, och av vad jag kunde utläsa av det som chef för Lundbybadet sade så gäller trivselreglerna hela Göteborg Kommun.

Därför har jag beslutat att göra en DO-anmälan mot involverade badhus eller kommunen, jag får se.

av Ninna.

JOINA PÅ FACEBOOK: TUTTREVOLUTION
PUBLICERA EGEN TEXT: TUTTREVOLUTION@LIVE.SE.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vad gladjag blir. Vad grymma ni är! :D

TUTTREVOLUTION sa...

Roligt att du tycker det! (:

/Marielle