lördag 12 februari 2011

DÄRFÖR ÄR DET VIKTIGT FÖR MIG ATT FÅ VISA BRÖSTEN.

Hur bör man egentligen förmedla vad det handlar om, & varför det är en fråga av vikt? Hur förklarar man bäst att det inte handlar om en djup önskan om att undkomma solränder á la 80-talsporr, ett brinnande begär att köttsligt uppvisa sig för beskådan, en dröm om utsuddad könstillhörighet & sexualitet? Hur förklarar man bäst att vad det handlar om, det är rättvisa & viljan att inte ständigt påtvingas att bära det tyglande, tunga oket kallat Mannens Vilja Att Knulla Med En & Gärna Ha Makt Över En Också.

Att förklara detta så det framkommer & frånkommer ett ytligt tänkande om fint solad hy & exhibitionistisk lusta är svårt i samhället vi lever i, med allt vad det innebär av tidig indoktrinering i moral, etik & 'förnuftigt' agerande. Det är så många som utan minsta lilla tvekan köper - & alltid har köpt - att en kvinna alltid ska bära topp & dölja sina bröstvårtor att det är svårt att nå fram utan att mötas av hån, spe & förminskande av den politiska frågan toppfrihet.

Varför fokuserar jag & dom andra i kampen på detta? Varför vill vi ha ett erkännande & tillåtande att få bränna bikinitoppen & våra söta sommarlinnen? Det finns kvinnor som stenas för byxbärande & otrohet, & här kommer vi med vår begäran att få släppa tuttarna fria då våren kommer. Skamligt! Löjligt! Patetisk millimeterrättvisa! Är tankar som väcks runt om hos folk. Inte mycket mer kan man kanske begära av någon som med god aptit sväljer en attityd vars skelett är samhällsstrukturer & köttet dom generella normerna vävda ur schabraket.

Någon som heller inte kan se engagemang ur ett större perspektiv & envist påpekar att det faktiskt är dom flugprydda barnen i Afrika det är synd om & alla andra frågor är strunt & bör förpassas till skräpkorgen. Jag tror personligen på många människors samlade engagemang i många frågor, för en balans & för att dom olika frågorna är förgrenade & flyter in i varandra. Att stärka det ena är att samtidigt stärka det andra. Andra frågor är definitivt viktigare än min rätt att bada badhus i enbart trosor, men det innebär inte att denna fråga inte är viktig, & av helt andra skäl än att jag vill blotta mig för att provocera eller trigga en kuk.

Dessa idéer människor får om vad bara kvinnobröst handlar om, det speglar samhällets syn på bröst & kvinnors kroppar så ruggigt väl så att det nästan bländar & smärtar. Att min bara byst skulle handla om provokation har färgats av tänket att kvinnobröst är 'farliga', att det skulle handla om exhibitionism är färgat av Pamela Anderson-damerna som ska locka till inköp vid butikskassorna, att det handlar om att vilja kåta upp är färgat av föreställningen att en kvinnas bröst är sex. Bara sex, aldrig någonsin någonting annat.

Det går alldeles ypperligt för en man att ståta med bringan utan att mötas av sådana fördomsfulla tankar. Han är ju antagligen bara svettig & varm, han är väl antagligen bara bekväm av sig, han har väl bara spillt lite majonnäs på sin t-shirt. Men, egentligen.. vem fan bryr sig om mannen & hans bara bringa? Det väcker fåtalet reaktioner när en man visar sina håriga bröstvårtor, annat än av stilpoliser som skriver Metro-insändare om hur äckligt det är med feta mansmagar på stan.

Jag vet, jag vet. Det är skillnad på kvinnors & mäns bröst. Allt som oftast har den kvinnliga bysten större omfång & mindre behåring, samtidigt som ett manligt bröst tenderar vara mindre saftigt & mer ludet. Så långt är jag med. Vad i denna skillnad som rättfärdigar att en kvinna ska dölja sin byst, det hänger jag desto mindre med i. Speciellt som det som alla vet framförallt är bröstvårtorna som skapar ramaskri, & hur remarkabelt stor skillnad är det på våra bröstvårtor; handen på hjärtat?

Den enda skillnaden det i verkligheten handlar om är en smaklös samhällsnorm kommen ur kvinnoförtryck & den sällan pausande sexsynen på kvinnokroppen. Förtryck må låta hårt, men det är dessvärre korrekt ordval. För att låta Wikipedia tala: Förtryck är tillstånd där en starkare part orättvist utövar sin makt på en svagare part. Termen förtryck används ofta för att beteckna hur en grupp hålls nere med hjälp av maktbefogenheter, med oberättigat våld eller med samhälleliga normer. När sådant förtryck sker under formellt eller informellt legitimerade former, brukar man tala om "systematiskt förtryck".

Därför tolererar jag inte topptvånget. Jag tolererar inte att mina bröst ska påtvingas spelreglerna där dom är någonting konstant stämplat som farligt utvikningsmaterial att mysa med vid samlag. Jag tolererar inte att sexualiserandet av min kropp ska hämma min fria sfär. Jag tolererar framförallt inte att leva i ett samhälle som tillämpar systematiskt, legitimt förtryck på mig av den enkla anledningen att jag föddes med en vagina mellan benen. Mina bröst är inte farliga krigsvapen. Mina bröst är inte stoltserande exhibitionism. Mina bröst är inte blinkande knullsignaler. Mina bröst är bara bröst.
/Marielle.


HAR DU OCKSÅ EN TEXT DU ÖNSKAR SPRIDA? SKICKA IN DEN TILL TUTTREVOLUTION@LIVE.SE

JOINA: TUTTREVOLUTION.

Inga kommentarer: